Gamen Banner

Gamen

Games spelen kan op allerlei manieren. Op de PC, smartphone of gaming console. En het wordt gedaan door jong en oud. Op deze pagina lees je wat de voordelen zijn van gamen. En wanneer gamen een probleem wordt. Daarnaast lees je wat je kunt doen als er problemen ontstaan door het gamen.
Gaming

Wat is gamen?

Gamen is een vorm van spelen en vrijetijdsbesteding. En kan dus ook onderdeel zijn van iemands leven. Bij sommige mensen gaat te veel tijd naar gamen en ontstaan er problemen. 

Gamen is een spel dat je speelt met een computer. Sommige mensen spelen samen, anderen alleen. In sommige games werk je samen, in andere speel je tegen elkaar.

Is gamen slecht voor je?

Gamen is voor veel mensen een hobby. Helaas kan (te) veel gamen ook problemen met zich meebrengen. Als gamer of als ouder kun je de volgende risico’s herkennen:

  • Gamen neemt teveel tijd in beslag waardoor sociale contacten achteruitgaan.
  • Door het gamen ontstaan problemen op werk of school.
  • Het gamen kost je veel geld.
  • Door het gamen ontstaan gezondheidsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan een verstoord slaappatroon, slecht slapen, weinig bewegen en te veel snacken.
  • Je zit vaak langer achter het beeldscherm dan je oorspronkelijk van plan was.
  • Je denkt veel aan gamen waardoor je je niet meer kunt concentreren.

Lichamelijke gevolgen kunnen zijn: droge, vermoeide of geïrriteerde ogen, hoofdpijn, rugpijn, RSI, overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging.

Als je te veel gamet, kan dat een slechte invloed hebben op je stemming. Je kunt je hierdoor verdrietig, boos of eenzaam gaan voelen. Dit komt vaak doordat andere dingen in je leven niet goed gaan.

Waarom gamen mensen?

Onderstaand worden de 4 M-en toegelicht. Deze staan voor Mindset, Meeting, Measure en Mission. De 4M-en maken duidelijk welke redenen gamers hebben om te spelen. En waarom de game aantrekkelijk is.

Mindset

De game is aantrekkelijk omdat deze invloed heeft op het denken en voelen van de speler (mindset). Het denken en voelen wordt beïnvloed door wat de speler zelf ervaart, maar ook door invloeden van buitenaf. Er zijn positieve redenen en negatieve redenen voor gamers om te spelen.

Bij positieve redenen ervaart het spel positieve effecten. Ook kan de speler positieve omstandigheden ervaren. Positieve reden om te spelen zijn:

  • Ervaren van afleiding
  • Een uitdaging hebben
  • In een andere wereld zijn
  • Online vrienden ontmoeten
  • Samen spelen met anderen
  • Een beloning in het spel.


Er kunnen ook negatieve redenen zijn voor gamers om te spelen. Onderstaand een aantal voorbeelden van negatieve redenen:

  • Spelen tegen somberheid
  • Spelen tegen stress
  • Spelen vanwege onzekerheid
  • Gamen omdat speler geen aansluiting vindt
  • Gamen wegens spanningen thuis
  • Gamen vanwege gepest worden

Meeting

Met meeting bedoelen we dat gamers andere gamers online ontmoeten. Dit kunnen bestaande vrienden zijn uit de offline wereld. Ook kunnen het nieuwe contacten van over de hele wereld zijn. Het ontmoeten van andere gamers kan het spel aantrekkelijk maken.

Online vrienden kunnen even belangrijk als offline vrienden zijn. Ook kan het zijn dat online vrienden belangrijker zijn dan offline vrienden. Soms ontmoeten online vrienden elkaar later ook offline. Ook spreken vrienden online af, die elkaar offline hebben ontmoet.

Voor sommige gamers is het online sociale contact makkelijker dan offline sociaal contact. Je kunt makkelijk contact maken door bijvoorbeeld het ontbreken van oogcontact. Je kunt net zo makkelijk weer iemand verwijderen.

Gamers ontmoeten elkaar in de game. Daarnaast kunnen zij elkaar ontmoeten op andere platforms om te praten over games. Voorbeelden van dit soort platforms zijn Reddit, Twitch, Steam, Discord en YouTube.

Measure

Measure

Met measure wordt maat, of meten bedoeld. De game is aantrekkelijk omdat de speler er erg goed in kan zijn. Dit kan gemeten worden door het winnen van toernooien. Goede gamers kunnen meedoen aan zo’n toernooi. Andere gamers kijken vaak naar het toernooi.

Ook door scorelijsten kan worden gemeten hoe goed een gamer is. Door veel te spelen komen gamers in een bepaalde rang. Een hoge rang of hoge plek of een scorelijst zorgt voor status. Gamers willen vaak dezelfde rang vasthouden of een hogere plek krijgen. In veel games krijgt de speler punten door het behalen van een doel.

In sommige games krijg je ‘items’ tijdens het spelen. Dit zijn virtuele cadeautjes of voorwerpen. Voorbeelden hiervan zijn kleren, wapens en vaardigheden. Deze items kan je verdienen door vaak en goed te gamen. Ook kun je in veel games items kopen, in plaats van verdienen. Zo verdienen de makers van de game geld aan de speler. Zij doen er vaak alles aan om te zorgen dat mensen deze items willen kopen.

Mission

Mission

Tot slot kan een spel aantrekkelijk zijn vanwege de missies en de doelen van het spel. In een spel kunnen tijdsgebonden doelen, constante doelen en vaste doelstellingen zijn.

Tijdsgebonden doelstellingen zijn doelstellingen die maar tijdelijk te behalen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een doel wat alleen vandaag te behalen is, en morgen niet meer. Als je dit doel vandaag behaalt, krijg je vaak een beloning die je ook alleen vandaag ontvangt en morgen niet meer. Morgen is er weer een andere beloning.

Constante doelstellingen groeien met de speler mee en kennen geen einde.

Bijvoorbeeld:

  • Als het doel is om vijf wedstrijden te winnen, en je behaalt deze doelstelling, dan verandert deze vervolgens naar het winnen van tien wedstrijden.
  • Een ranglijst waarbij de gamer probeert om een steeds betere rang te krijgen.
  • Dagelijks inloggen in de game waardoor de gamer een item krijgt.
    Het level dat je hebt als speler in een game. Vaak ben je op het begin level 1 en werk je jezelf als speler omhoog. Steeds meer games krijgen na een paar maanden updates met nieuwe te behalen doelstellingen.

Vaste doelstellingen zijn doelstellingen die je na het behalen volledig hebt afgerond en zich niet meer vernieuwen.

Aen aantal voorbeelden:

  • Het 100% uitspelen van een game.
  • Het uitspelen van een level waardoor je deze niet meer opnieuw hoeft te doen.
  • Het behalen van een missie waardoor je deze niet meer opnieuw hoeft te doen.

Wanneer ben je verslaafd aan gamen?

De meeste gamers hebben geen gameverslaving. Als iemand veel tijd besteed aan gamen betekent het nog niet dat deze persoon ook een verslaving heeft.

In de geestelijke gezondheidszorg wordt de DSM-5 gebruikt. Dit is een boek waarin alle psychische stoornissen staan beschreven. In de DSM-5 wordt een gameverslaving een Internet Gaming Disorder genoemd.

Om deze diagnose te krijgen moet je voldoen aan een aantal punten. Binnen het afgelopen jaar moet iemand last hebben gehad van minstens 5 van de onderstaande punten:

Een obsessie hebben met (online) games;

  • Ontwenningsverschijnselen bij het niet spelen van games;
  • Tolerantie opbouwen, oftewel je gaat steeds meer tijd investeren in de game;
  • Je probeert te stoppen of te minderen met gamen, maar het lukt niet;
  • Je interesseert je niet meer voor andere dingen in het leven;
  • Je speelt toch te veel games, terwijl je goed weet hoeveel impact dit heeft op je leven;
  • Je liegt over hoeveel je gamet;
  • Gamen is een vorm van escapisme (ontsnappen) voor je angsten of schuldgevoel; Je zet relaties en kansen in je leven op het spel met je gamegedrag.

Wat kan ik als ouder doen?

Jellinek ontvangt regelmatig vragen van ouders over hun gamende kind. Het is belangrijk dat je als ouder goed zicht hebt op het gamen van je kind. Daarnaast is het belangrijk om duidelijke afspraken te hebben met je kind. Onderstaand een aantal tips voor ouders:

  • Zie ook de voordelen van gamen in.
  • Begrijp dat gamen een manier is van tijdsbesteding en spelen. Ieder kind hoort te spelen. Dit kan dus ook online zijn.
  • Begrijp met welke reden je kind gamet. Zijn dit positieve of negatieve redenen?
  • Blijf in contact met je kind. Praat regelmatig met je kind. Praat niet alleen over wat je kinderen moeten. Heb ook gesprekken met je kind over wat hen interesseert. Probeer daar niet te veel je eigen oordeel over te hebben.
  • Zoek informatie over gamen. Toon interesse over gamen bij je kind. Jouw kind kan waarschijnlijk veel vertellen en laten zien. Ga bijvoorbeeld een keer naast je kind zitten als hij/zij gamet. Misschien kan je zelfs een keer mee doen.
  • Stel al vanaf jongs af aan duidelijke grenzen en maak afspraken. Leg uit waarom jij het belangrijk vindt om afspraken over gamen te maken.
    Bij oudere kinderen kun je ook vragen wat zij zelf logische afspraken vinden. Benoem tijdens het maken van afspraken dat je gamen belangrijk vindt. En dat je het belangrijk vindt dat het gamen geen andere zaken in de weg gaat zitten zoals slaap, school, sport, sociaal contact en het gezinsleven.
  • Bespreek met je kind wat er gebeurt als zij zich wel aan de afspraken houden.
  • Bespreek ook wat er gebeurt als ze zich niet aan de afspraak houden. Voorbeelden wat je kunt inzetten is extra huishoudelijke taken.
  • Wees consequent in het naleven van de afspraken.
  • Bespreek regelmatig hoe het gaat met het gamen en de afspraken.

Meer informatie / verder lezen

Wil je meer opvoedtips over gamen? Kijk dan ook eens op de website Gameninfo.nl.