Gesprekstips XTC/MDMA

De kans dat je kind tijdens de middelbare schooltijd met XTC of MDMA in aanraking komt is klein. Die kans wordt groter als hij/zij regelmatig uitgaat.

Informeer jezelf goed

Zorg dat je iets van XTC af weet. Vooral als blijkt dat hij/zij interesse heeft in XTC. Dit zorgt ervoor dat je kind je serieus neemt. Lees de info bij XTC/MDMA.

Mijn kind gebruikt geen XTC. Hoe houd ik dit zo?

  • Stel regels.
    Je kunt bijvoorbeeld de regel stellen: ‘voor je 18e wordt er niet gerookt, gedronken of XTC gebruikt’. Maak duidelijk dat XTC risico’s heeft en al helemaal op jonge leeftijd. Je hersenen ontwikkelen zich tot je 24e.
  • Leer je kind nee te zeggen.
    Maak je kind duidelijk dat het heel normaal is om ‘nee’ te zeggen en je eigen keuzes te maken.
  • Zorg dat je goed geïnformeerd bent.
    Zorg dat je de basisfeiten over alcohol en drugs kent. Je vindt deze bij drugsinfo voor opvoeders en bij informatie over alcohol en drugs.
  • Heb belangstelling voor je kind.
    Interesse voor je kind en weten wat je kind bezighoudt is belangrijk voor een goed contact.

Mijn kind gebruikt al XTC. Wat nu?

We snappen dat je bezorgd bent. Maar raak niet in paniek.
Gebruik wil niet meteen zeggen dat je kind problemen heeft, een frequent drugsgebruiker is of verslaafd is. Als jongeren in de puberteit terecht komen moeten ze gaan ontdekken welke rol ze hebben in de maatschappij, van welke muziek ze houden, “bij welke groep” ze horen en met wie ze bevriend willen zijn. Veel jongeren zijn nieuwsgierig  en proberen alcohol of drugs eens een keertje uit. Dit hoeft niet te betekenen dat ze dit ook langdurig blijven gebruiken of in problematisch gebruik vervallen. Het hoort als het ware bij hun “experimenteerfase”. Vooral bij XTC/MDMA gaat het vaak om af en toe gebruik en stopt men er vanzelf mee als het niet meer in het leven past. Het is geen drug die iemand dagelijks gaat gebruiken.

Hoe begin ik een gesprek?

Het begin hoeft niet zo moeilijk te zijn. Het kan zijn omdat je zoon of dochter de volgende dag een kater heeft, of dat je een relevant artikel in de krant hebt gezien of een uitzending op TV. Vraag naar wat er gebeurd is of naar wat hij/zij van het artikel in de krant vindt. Je kunt ook een gesprek beginnen omdat je je zorgen maakt. Werkt dat niet dan kun je er ook naar vragen omdat je nieuwsgierig bent naar de effecten.

Hoe ga ik verder?

Houd het gesprek open, veroordeel niet meteen

Een veroordeling blokkeert het gesprek. Zeg dat je er meer over wilt weten. Luister naar je kind. Veel jongeren bespreken dit soort zaken liever niet met hun ouders, juist omdat ze bang zijn dat hun ouders (over) bezorgd zullen zijn, of ze zijn bang voor een preek en dat ouders dingen gaan verbieden.

Stel vragen, toon interesse

Houd een open houding en een open gesprek. Dan bereik je het meest. Je kunt het best investeren in vertrouwen en een goed gesprek. Dan creëer je ook meer ruimte voor je zoon of dochter om over het gebruik te vertellen. Vraag ook naar de voordelen van gebruik. Het praten over de voordelen haalt de spanning uit het gesprek. Als je het lang genoeg over de voordelen hebt gehad, ontstaat er vanzelf ruimte om over de nadelen te praten. Weten waarom iemand gebruikt geeft ook mogelijkheden om het gebruik te veranderen.

Bespreek motieven

Jongeren gebruiken niet zomaar. Ze hebben bepaalde motieven. In een gesprek is het belangrijk om rekening te houden met deze motieven. Er zijn motieven om met drugs te beginnen en motieven om met drugs door te gaan. Maar ook om te stoppen.

Praat erover als je kind al XTC gebruikt. Met als doel dat jouw kind de risico’s van gebruik zoveel mogelijk beperkt. Of dat hij/zij mindert of stopt met gebruik.

  • Wat brengt XTC je? Wat zijn de voordelen van gebruik? Waarom gebruik je?
    • Vraag naar de redenen van gebruik. Ga na of het om positieve of om negatieve redenen gaat. Een positieve reden is bijvoorbeeld “ik ben nieuwsgierig”. Een negatieve reden is “om niet aan mijn problemen te hoeven denken”.
  • Wat vind je er lekker aan?
  • Waarom is een feest leuk als je gebruikt hebt?
  • Hoe gaat dat gebruik?
    • Bespreek eventueel het avondje stappen. Hoe ging dat, wie waren er, wat was er leuk en wat niet? Bieden mensen je wel eens wat aan? Is het dan moeilijk om nee te zeggen?
  • Ken je de risico’s? Bij XTC/MDMA: oververhitting, watervergiftiging, overdosering, hersenschade.

Weet je hoe je de risico’s moet voorkomen?

Het liefst heb je dat je kind niet gebruikt. Maar als deze dat wel doet is de tweede keus dat je kind het in ieder geval zo veilig mogelijk doet. Vraag daarom of hij/zij de tips voor zo verstandig mogelijk gebruik kent. Dus: zo nu en dan gebruik (minimaal 8 weken ertussen), alleen gebruiken als je je goed voelt, rekening houden met de risico’s en hoe deze te voorkomen, je drugs laten testen, niet combineren met andere drugs.

Geef in de loop van het gesprek ook jouw mening

Zeg op een geven moment ook wat jij ervan vindt. Je kind hecht waarde aan jouw mening. De mening van ouders geeft houvast. Vaak hebben ouders meer invloed op hun kind, dan ze zelf inschatten.

Bespreek het verschil tussen gebruik en misbruik
Je kunt ook proberen de risico’s van gebruik zoveel mogelijk te beperken door het in een gesprek te hebben over het verschil tussen gebruik en misbruik. Hoe denkt je kind daarover, hoe ziet hij/zij dat verschil. Kijk bij drugsinfo voor ouders bij de info over risico’s beperken.

Wanneer vindt je kind dat iemand veel gebruikt?

Vraag naar wanneer hij/zij vindt dat iemand veel gebruikt.

Stel grenzen en maak afspraken

Probeer samen met je kind grenzen vast te stellen en afspraken te maken over de mate en momenten van gebruik. Bijvoorbeeld alleen in de weekenden en niet in combinatie met huiswerk, school, werk en verkeer. 

Vergroot de eigenwaarde van je kind

Een kind met eigenwaarde en zelfvertrouwen staat sterker tegenover druk van anderen en loopt minder risico om op een riskante manier drugs te gaan gebruiken. Het kind is dan beter in staat om ‘nee’ te zeggen.

 

Versie: oktober 2020